Bloggportalen Statistik

tisdag 1 oktober 2013

Förvärkar?

Inatt vaknade jag av magen knöt sig och blev hård samtidigt som det liksom stramade längs sidorna. Är det det som kallas för förvärkar? Med Nils hade jag inget sånt alls, vad jag reagerade på iallafall. Men jag läste idag att det är vanligt att man har, eller har mer och tidigare, förvärkar som andragångsföderska. Det man ska vara vaksam på är om de blir mer frekventa och gör ont för då ska man åka in och undersöka hur lång livmodertappen är. Om den har blivit kortare så kan förlossningen vara på väg att starta. 

Jag är så inställd på att gå över tiden även denna gång så att föda för tidigt är verkligen inget som jag ens tänkt på faktiskt kan hända.. 

Idag så är jag snäppet sämre, halsen gör mer ont. Bara jag slipper feber så är jag glad! Nils verkar inte det minsta förkyld som tur är, hoppas han får förbli frisk nu ett tag. Jag är fortfarande förvånad över att han har kunnat vara alla dessa veckor på dagis nu utan att bli sjuk! Nils var ju förkyld ungefär en gång i månaden under hela sitt första levnadsår, så han kanske är immun nu några år framöver haha :)

Nils har nu somnat och Pontus är fortfarande på föräldramötet. Ska bli spännande att höra vad de sa! Nils har roat sig med vattenlek i duschen och har sorterat alla sina leksaker. Han älskar att sortera! Han flyttar metodiskt leksaker från a till b och sen tillbaka. Organiserad grabb det där :)

Direkt efter dagis hoppade Nils i sin älskade sandlåda.


Lite bokläsning innan middagen

Fläskpannkaka med lingon är en favorit!

Dusch och lek

Intar sin kvällsvälling nyduschad och nerbäddad framför Bolibompa





4 kommentarer:

  1. Så hade jag när jag ansträngde mig eller gick. Magen blev stenhård. Om det inte går över vid vila kan man kolla upp det

    SvaraRadera
  2. Ja, jag läste det om ansträngning. Men jag låg ju och sov, hur ansträngande är det liksom haha :) Kanske drömde att jag sprang ett maratonlopp..

    SvaraRadera
  3. Ja vad sysslar du med i sömnen? Gör om trädgården? Rådfråga mvc, men det låter ju som förvärkar.
    Alltid är det något man undrar över som gravid! Det är så läskigt att ha dem i magen där man inte ser hur de mår jämt. Första graviditeten nojade jag över att Otis skulle kväva sig med navelsträngen eller nått. Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men man blir bara knäpp av allt man läser.. Igår läste jag att det är farligt att sova på vänster sida så jag låg som en pinne på höger sida tills jag hittade mitt förnuft igen haha :)

      Radera