Bloggportalen Statistik

lördag 31 mars 2012

Lördag

Idag hämtade jag Jessie vid lunch. Jessie skulle till Systembolaget så vi åkte dit först. Sen åkte vi till Evergreen och åt lunch där. Pontus passade Nils medans jag var borta och det var tur det för det blåste jättekallt ute så det hade inte varit bra att ha med Nils ute. Hoppas värmen kommer tillbaka snart! Det var inte kul att vakna upp till snö och kyla igen!


Pontus är i Knohult nu och visar runt Pers pappa som fyller år. Per har ordnat en heldag för honom med besök i Knohult, biobesök och middag. Så jag och Pontus ska vara chaufförer och hundvakt åt Pers pappas hund. 
Det är en jättefin älghund, så söt! På tal om hundvakt så ska vi även vara hundvakt en hel vecka åt Rallan när Erik och Cickan är i New York i slutet av april. Rallan är ju verkligen ett litet energiknippe så det kommer nog bli en utmaning :) Men självklart ställer vi upp! Vi vet ju hur det kan vara när man har hund och vill åka bort någonstans.


Igår kväll gjorde jag potatiskaka med fläskfilé, broccoli och bearnaisesås. Har aldrig gjort potatiskaka innan men det var riktigt gott! Det var dock ganska svårt att skära potatisen i så tunna skivor och att få en bra form på kakan :)


Här är receptet för den som vill testa!


Ingredienser:

4 port. Ugn 200 grader.
1 kilo potatis
1,5 dl rapsolja
2 st hackade vitlöksklyftor
1 tsk salt
2 krm peppar


Skala potatisen och skär den i mycket tunna skivor, så tunna det går bara går. Skölj ej potatisen då det är stärkelsen i potatisen som ger kakan sin form.


Hetta upp cirka 1 dl olja i en form.


Blanda 0,5 dl rapsolja med vitlöken, saltet och pepparn i skål och blanda sedan samman allt med den skivade potatisen.


Stapla lager av potatisskivor omlott på varandra i formen, så att det blir 4 st "kakor".


Tryck till översta lagret på kakorna så att potatisen packas.


Tillaga i ugnen cirka 45 minuter eller tills potatisen är mjuk och har fått en fin färg.


Jag serverade detta som sagt med fläskfilé som jag stekt i grädde, kokt broccoli och bearnaisesås. Riktigt gott och mannen min blev överförtjust :)



På tal om något helt annat så tränar Nils här nacken i sängen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar