Bloggportalen Statistik

måndag 12 maj 2014

Odla potatis i pallkrage och murbygge m.m!

Igår var det en riktigt produktiv dag! Pontus påbörjade arbetet med muren på framsidan, han blev nästan helt färdig men vi ska nog köpa lite mer sten och lägga ett lager till. Till lunch lagade jag en av Nils favoriter, korvstroganoff, och mor och far kom även hit och käkade med oss. Sedan satte jag potatis i en tredje pallkrage, bakade till dopkalaset och hann även med lite hemmaträning och lite andra saker på to do-listan. Härligt med sådana där dagar då det känns som att man får så mycket gjort!

Vad smidigt det är att odla i pallkragar förresten! Det bästa är att man kommer upp en bit från marken så det blir bekvämare för ryggen när man odlar, rensar m.m. 

Igår satte jag förgrodda potatisar som jag fått av svärmor. Nu var de lite torra, egentligen skulle jag strött lite jord över dem medan jag hade dem i garaget för att de inte skulle bli just torra. Vi får hoppas de tar sig iallafall! 

När man sätter potatis i pallkrage så ska man först lägga fuktigt tidningspapper i botten av pallkragen. Sedan fylla på med ca. 10 cm planteringsjord. Potatisen sätts sedan på ca. 6-8 cm:s djup och det ska vara ca. 25 cm mellan potatisarna. Sedan när blasten tittar upp så ska man täcka för med mer jord så att de nya potatisarna inte utsätts för ljus. Vattna gör man regelbundet och lite extra under torrperioder!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar