Bloggportalen Statistik

torsdag 3 april 2014

Besök hos farbror doktor

Nils har varit rosslig i luftrören nu det sista och haft en jobbig hosta några dagar. Pontus har ju astma så han tyckte att Nils hade astmasymptom i förrgår kväll, han lät ansträngd på andningen.Så jag ringde till vårdcentralen och vi fick en tid igår kl. 15. Som tur var så skulle ändå barnens mormor komma hit så hon kunde passa Linnea medan jag och Nils åkte iväg. 

Nils tyckte väntrummets lekhörna var jätterolig så det började ju bra.. Men läkarbesöket var ingen höjdare tyckte Nils. Han blev helt hysterisk så fort doktorn försökte lyssna på honom med stetoskopet. Läkaren hade ett sitta stilla- knep: Jag fick sätta honom på sidan i mitt knä och låsa fast hans ben mellan mina knän och sen hålla honom så, det gick bra och doktorn kunde lyssna ganska länge innan Nils ändå lyckades slita sig. Stackars lilla barn, han förstår ju inte heller varför man måste göra som man gör ibland :(

Läkaren hörde att han hade någon påverkan på luftrören, men det kunde lika gärna bero på förkylning. Det går inte att ta reda på om de har astma förrän de är lite större och kan göra "blås-test". Han fick medicinen Ventoline som är en typ av hostmedicin som utvidgar luftrören och den ska han nu ta tills hostan är borta.

Jag hoppas verkligen att han inte har astma, samma med allergier. Nu vet vi ju att han är allergisk mot katter men hoppas att det stannar vid det. Men har han nu det så finns det ju bra mediciner som tur är! Och Pontus har ju alltid levt med det utan större problem, men det är ju ändå tråkigt att vara begränsad. Och om någon kommer hit som har varit i stall så får ju Pontus en allergisk reaktion direkt och hela hans dag blir förstörd då säger han. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar