Bloggportalen Statistik

tisdag 11 december 2012

Rotfrukt- och köttfärssoppa

Igår lagade jag en soppa ur matkassen som var riktigt god! Jag var lite skeptisk innan då jag ögnade igenom receptet men det var överraskande gott! Denna soppa kommer jag garanterat att laga igen, smidigt att laga dessutom!

Rotfrukt- och köttfärssoppa

1 kålrot ca. 450 g
1 rotselleri (ungefär lika stor som kålroten)
2 palsternackor
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
ca 500 g blandfärs
1 burk krossade tomater
6 dl vatten
1 köttbuljongtärning
salt och peppar
lite persilja

Så här gör du…
Skala och skär kålrot, rotselleri, palsternackor och lök i mindre bitar 
(så stora bitar som du tycker är lagom att äta). Nu tar du 
fram en stor stekgryta och fräser färsen. 
Smula sönder den ordentligt och tillsätt pressad vitlök
Tillsätt alla rotfrukter och löken. Låt dessa fräsa med en stund. 
med tomater, buljong och vatten.
Nu får soppan koka under ett lock i 
ca. 10 minuter tills alla rotfrukter är mjuka. 
Smaka av med salt och peppar och 
finhackad persilja.




Första gången jag använder kålrot och rotselleri! :) Men inte sista!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar