Bloggportalen Statistik

torsdag 23 augusti 2012

Supergod tacopaj och mammabesök!

Igår kom mamma hit och åt lunch med oss. Jag fortsatte på mitt paj- tema denna vecka och lagade tacopaj som blev så jäkla god!! Nu gjorde jag pajdegen med vetemjöl, det är ju godare än grahamsmjöl men också dessvärre onyttigare, det brukar ju tyvärr vara så  :)

Tacopaj 6 personer:
(Om man mot förmodan inte gillar tacos (som min far!!) så kan man ju skippa tacokryddan..)

Pajdegen:
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
0,75 tsk salt
75 gram margarin
2,25 dl mjölk

Fyllning:
750 gram köttfärs
1,5 st gul löl
1,5 påsar tacokrydda
2 st vitlöksklyftor
1,5 dl vatten
4 tomater
3 dl creme fraiche
6 msk majonnäs
3 dl riven ost

GÖR SÅ HÄR:

  1.   Blanda ihop mjukt margarin med torra ingredienser. Häll i mjölk och rör ihop.
  2.   Tryck ut degen i en form med lite högre kanter. Förgrädda inte! 
  3.   Sätt på ugnen på 200 grader
  4.   Skala och hacka löken.
  5.   Stek köttfärs och lök. Pressa i vitlök.
  6.   Tillsätt tacokrydda och vatten.
  7.   Låt puttra tills vattnet nästan är borta.
  8.   Häll köttfärsen i pajskalet.
  9.   Hacka tomater och lägg ovanpå köttfärsen.
  10.   Blanda ihop crème fraiche, majonnäs och riven ost. Bred ut smeten över tomaterna.
  11.   Grädda i ugnen i 30 minuter, pajen är rätt maffig så 30 minuter behövs.
  12.   Servera med en grönsallad!
Mamma hade mig sig en häftig mini-bärgningsbil till Nils som pappa hade vunnit på Bärgningscentralens 50 års- firande. Pappa jobbade där i många herrans år innan han fick jobbet på pappersbruket, men var ändå bjuden på jubileumsfesten. När jag var liten så kommer jag ihåg att jag och min syster tyckte att det var jättekul att få åka med i bärgningsbilen, eller "bunkabilen" som vi sa :)


Efter lunchen så åkte jag, mamma och Nils till IKEA och kollade in nya sortimentet samt den omgjorda nedervåningen! Jag inhandlade en lekmatta till Nils barnrum som han nog kommer gilla mycket! 
Sedan gick vi en sväng på A6, morsan handlade lite snygga kläder m.m. Hon köpte även en jättefin body till Nils också på Kappahl!
Sen åkte vi hem till oss igen och fikade. Nils använde sin mormor som klätterställning, han älskar att klättra på allt som går att klättra på :) Han vill också stå upp nu hela tiden, så han drar sig upp på soffkanten, babysittern m.m. Världen är en stor lekplats just nu :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar