Bloggportalen Statistik

onsdag 8 augusti 2012

Kort-tjuvar!

Igår åkte jag och Nils till Vaggeryd och plockade upp mamma och sen åkte vi hem till mormor och morfar! Det ösregnade så vi fick oss hasta oss ut ur bilen med lille Nils när vi parkerade utanför mormor och morfars lägenhet. När vi hängde upp våra blöta kläder på mormors handdukstork så hörde jag att min telefon ringde men jag brydde mig inte om att svara. Sen kom jag på att jag glömt att låsa bilen när vi skyndade oss ut undan regnet så jag tog på mig jackan med telefonen och gick ut för att låsa. 

Då ser jag på telefonen att ett 08- nummer ringt och jag har fått ett SMS från "Dinbank" där det står att jag ska ringa upp. Så jag ringer upp och kommer till Swedbank och de undrar om jag har gjort några transaktioner från mitt konto under den senaste timmen. Nej, svarar jag för jag har ju varit i Vaggeryd under hela den timmen och inte handlat något. Då säger kvinnan från Swedbank att någon kommit över mitt kontonummer och har försökt att föra över pengar från mitt privatkonto! Hon sa inte vilka summor det handlade om men hon tog iallafall bort transaktionerna och spärrade mitt kort. Men vilken tur att banken hade koll på detta! Annars hade ju dessa pengar dragits och dem kanske jag inte hade fått tillbaka? Åtminstone inte så fort! Men jag undrar verkligen hur tjuvarna hade fått tag på just mitt kortnummer?


Förutom min chock med kortet så var besöket hos mormor och morfar trevligt! De hade köpt en ny fin TV som de kollade OS på och den gamla TV:n hade de nu i sovrummet, jättebra! :) Nils kröp runt hemma hos dem och inspekterade alla sladdar, fötter m.m. :)


Nu ska jag strax baka blåbärspaj för snart kommer mina godingar Madde och Glenn hit! 

3 kommentarer:

  1. Men du hade väl sålt en del på Tradera? Då lämnar du ju ut ditt konto och tyvärr så finns det ohederligt folk.

    Någon köper en billig sak och voila, så får man någons kontonummer.

    SvaraRadera
  2. Så det är så det kan ha gått till? Jag trodde att de hade fått fatt på mitt kortnummer för banken spärrade ju mitt kort. Men om någon har mitt kontonummer, hur kan de då göra transaktioner på kontot? Hur kommer man åt kontot lixom? Med vänlig hälsning, Linda

    SvaraRadera
  3. Nej, det går inte att genomföra ett bedrägeri med endast ett kontonummer. Antagligen har någon sida där du handlat med kortet hackats och kortnumret har på så vis hamnat i orätta händer

    SvaraRadera