Bloggportalen Statistik

måndag 23 juli 2012

Mina bästa utflyktstips!

Utsikt från Stadsparken i Jönköping

Tänkte dela med mig av mina bästa utflykts-tips som jag har hunnit samla på mig under åren! :)
  • Gekås. Shopping-utflykternas shopping-utflykt!! Är ju egentligen självskriven men jag var ändå tvungen att ha med den ändå kände jag! :)
  • Presentshopen i Kinnarp. Barnkläder och damkläder till mycket bra priser, mycket heminredning och massvis med gardiner! Stanna "förbi" Åsle Tå på vägen hem från Kinnarp för fika och sevärdheter! Man svänger av stora vägen mellan Jönköping och Falköping, det är bra skyltat.
Presentshopen i Kinnarp

Åsle Tå
  • Grännaberget och dess räkmackor och fantastiska utsikt! Fortsätta utflykten med att strosa runt i Gränna och varför inte ta en tur till Visingsö? Jag och min syster brukade ofta åka till Gränna förr när vi inte hade något bättre för oss, så där har vi spenderat många timmar :) Gränna är speciellt! Utsikten vid Brahehus är också helt fantastisk och det är ju även platsen där Pontus friade till mig, så den är lite extra speciell för oss :)
  • Östregårds loppis, Moheda. STOR loppis med allt du kan tänka dig. Endast öppet på söndagar under hela sommaren. Den bästa loppisen jag någonsin besökt!
  • Kosta Outlet. Jättebra, stor outlet med massa fina saker till rejält reducerade priser! Perfekt för såna som jag som gillar att shoppa julklappar långt innan jul haha :) De säljer bland annat Orrefors glas i 1:a och 2:a sortering och mycket, mycket mera! 

Kosta Outlet (bild lånad från kostaoutlet.se)
  • Jordgubbstårta i Bönareds Hembygdsgård, mums!
Bönareds hembygdsgård
  • Torpön (utanför Tranås), luncha vid färjeläget där de har jättegod mat!
  • Picknick i Stadsparken Jönköping
  • Åsens by, här får man se hur en småländsk by kunde se ut i början av 1900- talet. Här finns kaffestuga, djur, utställningar m.m.
Åsens by (bild lånad från campingguiden.se)
  • Boda Borg i Sävsjö, superskoj "Fångarna på fortet"- inspirerat aktivitetshus med massa kluriga "celler"!
  • Gamla stan Eksjö, mysigt värre och bra butiker!
Gamla stan Eksjö
  • Vandra på Skurugata, Eksjö. Funkar ej med barnvagn! :)
  • Apladalen i Värnamo. Mysig park i Värnamo som är värd stanna till för om man är i närheten! Man kan köpa fika på Kaffestugan och titta på lite djur m.m. där.



Apladalen i Värnamo (bild lånad från varnamo.se)

Utflyktstips som vi inte hunnit göra ännu men som vi har fått tips om:
  • Kleva Gruva i Vetlanda.
  • Loppmarknaden på Ronneby Brunn i Ronneby, öppet söndagar under hela sommaren.
  • Omberg
  • Gunillaberg, där ska man tydligen kunna kolla på olika typer av trädgårdsdesign. Ligger nära Bottnaryd.                                                                                
Man kan ju också bara hitta på lite mindre långväga saker så som att åka och äta mjukglass på Lekerydskiosken, åka och handla godis på fabriksförsäljningen på Ryfors Konfektyrer i Mullsjö, spela minigolf på bl.a. Rosenlunds äventyrsminigolf, fika på Tabergs topp!


Nästa år ska vi besöka Astrid Lindgrens värld med Nils mormor och morfar, det ska bli jättekul! Sen har vi ju också High Chaparall som inte ligger lika långt bort som också är kul för barnen. Sen kan jag också tänka mig att Monkeytown kommer bli en kul aktivitet när barnen är lite större!
Andra självklara, populära utflykter är ju Liseberg och alla härliga djurparker som jag älskar! :)



2 kommentarer:

  1. Jisses vilken bra lista, den kommer jag nog titta tillbaka på många gånger :) kram Jonna

    SvaraRadera
  2. Åh, kul att du tyckte om den! :) Kram Linda

    SvaraRadera