Bloggportalen Statistik

tisdag 13 november 2012

Soja och limemarinerad lax, nudlar och sallad med vitlöksdressing

Jag lagade nu fiskrätten ur veckans matkasse, och det var riktigt fräscht och gott! Smidigt att laga också! 
Jag fick också nu för första gången i mitt liv skala en ingefära!! :)

Soja- och limelax, nudlar, sallad med vitlöksdressing

1 lime
1 bit ingefära
½ dl kinesisk soja
ca 600 g lax
salt och peppar 
1 pkt nudlar (vi hade Blue Dragons Medium Egg Noodles)
1 romansallad
½ dl matyoghurt
1 vitlöksklyfta

Så här gör du…
Sätt ugnen på 200°. 
Riv skalet från en lime i en bunke och pressa i lite limesaft, 
spara lite limesaft till nudelsalladen. Skala och riv 
ner ingefäran i bunken, ca 1-2 msk riven 
ingefära. Tillsätt sojan och om du har 
hemma och vill du ha lite styrka tillsätt lite sambal 
oelek. Lägg laxen i en ugnsfast form, 
slå över marinaden och sätt in i ugnen 
i ca 20 minuter. (Jag hade den inne i 23 minuter, då tyckte jag att den var perfekt färdig!)

Koka nudlarna efter paketets anvisningar.

Strimla salladen. 

Blanda en dressing på yoghurt, lite limesaft, pressad vitlöksklyfta, 
salt och peppar. 
Ta lite vatten i dressingen för lite lösare konsistens. 
Lägg salladen på ett fat. Lägg nudlarna på salladen och till 
sist ringlar du över dressingen. 
Servera med laxen!

Ingefära som hel bit, nytt för mig! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar