Bloggportalen Statistik

onsdag 3 oktober 2012

Dyr bebis :)

Nu är Nils helt frisk, skönt! Jag känner knappt igen honom utan en snorig näsa :) Nu får vi hoppas att förkylningen lämnar vårt hem i fred för ett bra tag framöver! 

Jag har läst Vi föräldrar nu till morgonkaffet och då var det bland annat en artikel om hur mycket barn kostar. Första året kostar bebisen 80 000 kronor! Det lät dyrt tycker jag men då är allt inräknat från barnvagn, säng till barnmat och blöjor. Men ändå, 80000! Jag tänkte att det första året med bebis borde vara relativt billigt men här har de även räknat med förlorad arbetsinkomst så då är det ju inte så konstigt. Vi har valt att ta väldigt lite "SGI-dagar" som det kallas på försäkringskassan, för att dagarna ska räcka längre. 

Så vi har ungefär 12000 kr mindre i månaden än vad vi hade innan Nils kom, ganska stor skillnad! Så i vårt fall kostar ju första året betydligt mer än 80000. Men vi klarar oss bra ändå, innan sparade vi ju så mycket till huset så vi var sen länge vana vid att leva på mindre pengar. Men tänk vad rika vi kommer känner oss då vi båda börjar jobba igen! Nu har vi skickat in Pontus föräldraledighetsansökan. Så han är föräldraledig från 13 december till 1 oktober och sen har han semester för älgjakten så han börjar inte jobba förrän 15 oktober tror jag. Jag har semester från 13 december till 10 januari men sen börjar jag jobba igen! Men skönt att vi får en månad ledigt tillsammans, blir en bra avslutning på föräldraledigheten.


Nils äter bokstavligen upp plånboken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar