Bloggportalen Statistik

torsdag 19 januari 2012

Nu är vår son här!

Idag fick vi lämna BB och åka hem med vår underbara son Nils! Nils föddes natten till måndagen den 16 januari 01:03. Han vägde 4230 gram och var 51 cm lång!

Vi åkte in till förlossningen lördag natt vid 01:30 och då hade jag haft värkar sedan 16:00 på eftermiddagen. När vi kom in så var jag öppen 3 cm och fick då stanna kvar! Jag var så orolig för att jag inte var öppen tillräckligt och skulle bli hemskickad igen så vi blev jätteglada över att vi hade klarat av så många centimetrar hemma! Varma vetekudden var min bästa vän hemma kan jag säga, så ont i ryggslutet och framtill nedåt magen som menssmärtor så det går inte att beskriva!

Väl på förlossningen så började jag med ett bad och värkarna höll i sig. Däremot så öppnade jag mig inte mycket. Efter lång kamp, 24 timmar på förlossningen, så blev vi tvungna att göra ett akutsnitt och Nils kom då ut 01:03. Efter 24 timmar hade jag bara öppnat mig 6 cm (av 10) trots värkstimulerande dropp i många, många timmar. 

Kejsarsnitt var inget jag knappt ens tänkt på, än mindre läst om så vi visste ingenting. Det var väldigt obehagligt att ligga vaken på operationsbordet men med spinalbedövning så jag kände inte smärta under bröstnivån men däremot kände jag hur de "höll på" i mig, mycket obehaglig känsla när de rotade runt och drog i magen på mig. När Nils kom ut så gick en barnmorska och Pontus iväg med honom och jag fick bara se honom en snabbis. Jag råkade ut för lite komplikationer under operationen och förlorade 1,1 liter blod, de fick inte ut Nils och fick använda sugklocka, så det tog 45 minuter innan jag var ihoplappad och rullades ner till förlossningen igen och fick träffa Nils för första gången ordentligt. Han låg på sin pappas bröst och hade bajsat ner hela magen på Pontus hihi :) 

Men åh vilken lycka att äntligen få träffa lilleman! Jag var väldigt påverkad av alla droger och bedövningar så jag kommer inte ihåg så mycket av allt men jag ska skriva en förlossningsberättelse tillsammans med Pontus för att spara som minne, och om Nils vill veta sedan hur det gick till när han kom till världen! Om den inte blir för otäck så ska jag lägga upp förlossningsberättelsen på bloggen, jag vet ju hur många förlossningsberättelser jag läste innan, jag ville veta allt! Men ingen förlossning är ju den andra lik så det går ju inte att förbereda sig ändå till 100 % :)

Pontus var helt fantastisk under förlossningen, jag är så glad som har en så underbar kille som han! Han var självklart också väldigt tagen efter förlossningen, jobbigt att se på och inte kunna göra något mer än att finnas där och stödja. 

Åh vad underbar han är vår Nils! En bestämd liten kille som vet vad han vill haha :) Just nu ligger han på pappas bröst i soffan och sover :) Vi har haft en jättebra vecka på BB! Nu förstår man verkligen vikten av bra vård! Något jag gärna betalar mycket skatt för! All personal och all den vård vi har fått kunde verkligen inte ha varit bättre!



Lilleman bara 1 dag gammal
Här är jag i badtunnan på förlossningen:

 Helt ny med den fina mössan han fick direkt efter förlossningen:

Pontus och Nils första kort tillsammans:
Här har lilleman tagit sitt första blodprov:

Nils favoritsov-ställning, liggandes på mage på mitt eller Pontus bröst/mage:
Jag bjuder på denna också :) :

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar