Bloggportalen Statistik

söndag 20 januari 2013

Födelsedagstårta alá geisha-fluff!

Jag tänkte dela med mig av tårtreceptet som jag använde mig utav till Nils födelsedagstårta, den blev riktigt god! Men som sagt, använd inte chokladsås att skriva med haha! :) Men det fattar ni ju säkert, det är bara jag som saknade den kunskapen i min hjärna haha :) Tårtan ska göras i god tid innan kalaset eftersom geisha-fluffet behöver stå i kylskåpet minst 3 timmar och chokladpuddingen tar ca. 45 minuter i kylskåpet för att stelna.

Ingredienser till 1 st tårta:


  • 3-delade tårtbottnar (jag köpte färdiga från Hägges tror jag märket var och de var jättegoda)
  • 2 påsar ekströms chokladpudding = 4 portioner
  • 5 dl standardmjölk
  • 150 gram Geisha choklad
  • 3 dl vispgrädde till geisha-fluffet
  • 3 dl vispgrädde till spackling av tårtan
  • Valfri garnering (jag hade strössel, banan, tårtljus och ähum.. chokladsås :) maränger hade varit gott till också!)
Så här gör du:
  • Värm 3 dl vispgrädde med 150 gram Geishachoklad på låg värme, låt det ta tid, det får inte koka! Rör ibland tills allt har smält ihop.
  • Ställ in i kylskåpet tills det är helt kallt, ca. 3 timmar, men gärna över natten.
  • Vispa det kalla geisha-fluffet tills det blir lagom fluffigt och fast.
  • Blanda chokladpuddingen med mjölk. Låt stå kallt i kylskåp ca. 30-40 minuter. När chokladpuddingen är färdig, rör om så att luftbubblorna försvinner.
  • Vispa vanlig grädde.
  • Dags att göra själva tårtan! Lägg ut en tårtbotten och bred på geisha-fluffet. Lägg på nästa tårtbotten och bred ut chokladpuddingen. Lägg på locket och spackla tårtan med 3 dl vispgrädde.
  • Garnera tårtan med till exempel. frukt, maränger, strössel och tårtljus!
Tårtan blev godare än vad den såg ut! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar